Patiënt aan het woord.

“De Reinaert Kliniek vind ik meer een ziekenhotel”

“In november was duidelijk dat de binnenkant van mijn rechterknie zo was versleten dat een gedeeltelijke prothese, een zogenaamde oxfordknie, nodig was, vertelt Henk Vrancken, “maar de operatiekamers van de Reinaert Kliniek moesten worden gerenoveerd en zouden pas in het voorjaar klaar zijn. Of ik zolang wilde wachten? Dat wilde ik, want ik heb alle vertrouwen in dokter Lisowski. Vorig jaar maart heeft hij mijn linkerknie voor precies hetzelfde geopereerd. Destijds in het Atriumziekenhuis in Brunssum waar dokter Lisowski toen ook aan verbonden was.”

Onderzeil – De OK”s zijn prachtig afgewerkt en zodanig ingericht dat de chirurg en zijn assistenten optimaal veilig en prettig kunnen werken. Maar daar heeft Henk Vrancken weinig van gemerkt. Tijdens de operatie zelf was hij onder zeil: “Ik had ook kunnen kiezen voor een gedeeltelijke verdoving, maar ik hoef zo”n operatie niet bewust mee te maken. Wat telt is het resultaat als je weer bijkomt”, zegt Vrancken op de vrijdag na de operatie – zijn laatste hersteldag in de Reinaert Kliniek – vanuit zijn kamer op de afdeling kortdurende opnames. “Ik kan nu weer zonder pijn functioneren en dat is een hele opluchting. En omdat alleen het deel van mijn knie is vervangen dat versleten was, herstel ik ook sneller.”

Ziekenhotel – Bij dat herstel is Henk Vrancken vanaf de eerste dag met een uitgebreid fysiotherapieprogramma geholpen. “Een van de pluspunten van de Reinaert Kliniek”, zegt hij. “Brunssum is gewoon goed, maar wel een echt ziekenhuis. De Reinaert Kliniek vind ik meer een ziekenhotel. Je hebt een luxekamer voor jezelf, dus je kunt je eigen plan trekken, het eten is lekker en het personeel is zorgzaam en vriendelijk. Dat spreekt me allemaal erg aan. Die paar extra maanden dat ik met pijn heb moeten rondlopen, zijn me dat meer dan waard geweest!”

Henk Vrancken
Ilone Krijgsman

“Alsof je in een hotelletje zit!”

‘Ik kende de Reinaert Kliniek van een kaakoperatie die ik een tijdje geleden in Amstenrade heb ondergaan’, vertelt Ilona Krijgsman. ‘Ik vond de manier van werken toen al anders dan normaal in een ziekenhuis. Nu ben ik hier naartoe gegaan omdat ik snel van mijn klacht af wilde. Ik heb 2 jaar lang last gehad van maagpijn, tenminste dat dacht ik en de huisarts ook. Een week of 5 geleden was de pijn zo heftig dat de huisarts toch maar een echo heeft laten maken. Daarop was een galsteen van wel anderhalve centimeter te zien, vlak voor de uitgang van de galblaas. Normaal was ik voor de operatie naar het ziekenhuis in Heerlen gegaan, maar daar moest ik zeker 14 weken wachten. Alleen al voor het intakegesprek was er een wachtlijst van 3 weken. Dankzij de Reinaert Kliniek ben ik nu binnen 5 weken van alles af!’

Pijnlijk – Over de behandeling in de Reinaert Kliniek is Ilona Krijgsman vol lof, ‘Het klinkt misschien wat overdreven’, zegt ze, ‘maar als ik een cijfer mag geven, dan ga ik echt voor een tien. Voor de operatie zelf was een uur uitgetrokken, maar het was in een half uur gepiept. Dokter Uludag is ook een heel leuk mens. Ik heb een beetje last gehad van pijn aan de wondjes, maar vooral het ademen was even heel pijnlijk. Voor de kijkoperatie wordt je buikopgepompt met koolzuurgas. Dat verdwijnt weer langzaam, maar intussen drukt het wel op je longen. De pijn kwam niet onverwacht. Ik heb eerder een kijkoperatie gehad en bovendien was me voor de operatie goed uitgelegd wat ik kon verwachten. Zowel mondeling als schriftelijk. De derde dag na de operatie kon ik weer een beetje normaal ademhalen.’

Supermooi – ‘Ik ben gewoon heel erg tevreden’, besluit Ilona Krijgsman. ‘Over alles, van de manier waarop je wordt ontvangen tot de verzorging na de operatie – ik ben een nacht gebleven, dat is normaal na een dergelijke ingreep. Het interieur van mijn kamer sprak me al enorm aan, gewoon modern en licht en standaard TV en telefoon op je kamer. Normaal moet je dat allemaal apart regelen en betalen. De Reinaert Kliniek heeft een speciale gastvrouw, zij heeft me anderhalve dag begeleid, gewoon heel zorgzaam. Ze bracht ook het eten, nou ik heb zelden zo’n supermooi opgemaakt bord gekregen: alsof je in een hotelletje zit! Ik ben haar nog extra gaan bedanken. En laat ik de baliemedewerkers niet vergeten. Ook zij zijn enorm behulpzaam en mogen daarvoor wel eens in het zonnetje worden gezet.’

BACK