Ziekte van Dupuytren

Veel voorkomende operaties aan de hand zijn aandoeningen van buig- of strekpezen, zenuwen en bindweefselafwijkingen zoals de ziekte van Dupuytren. De laatste veroorzaakt door vermeerdering van het bindweefsel strengen en onderhuidse knobbels. De strengen liggen meestal in de handpalm en kunnen samentrekken waardoor de vingers krom gaan staan. Deze strengen worden nogal eens voor pezen gehouden van de vingers. De strengen kunnen in principe voorkomen in de gehele handpalm en in alle vingers. De oorzaak is nog niet duidelijk.

Bij operatieve behandeling van de ziekte van Dupuytren wordt het aangetaste weefsel verwijderd. Operatieve behandeling is echter geen garantie dat de ziekte niet terug kan komen. Na de operatie kunnen ook andere delen van de hand worden aangetast die in principe in eerste instantie niet aangedaan waren. Het kan dus zijn dat meerdere operaties noodzakelijk zijn. Redenen om te opereren kunnen zijn pijn ter plaatse van de strengen en knobbels, intrekkingen van de huid en een kromme stand van de vingers. Indien een vinger lang krom heeft gestaan kan niet gegarandeerd worden dat de vinger weer helemaal recht komt na de operatie.

Andere operatie-techniek is de naaldaponeurotomie of naaldfasciotomie hierbij wordt de streng gekliefd met een naald, het aangetaste weefsel wordt niet weggehaald.  Over het algemeen gaat de vinger dan weer binnen 1 jaar krom staan.

Er zijn ook injecties op de markt met enzymen die de streng oplossen. Er wordt nog onderzoek hierna verricht. Deze behandeling wordt niet door verzekeraars vergoed en bieden wij hier ook niet aan.

Bij elke handoperatie kunnen complicaties voorkomen zoals bloeduitstortingen, vertraagde wondgenezing, infectie en weefselversterf. De gevoelszenuwen van de vingers kunnen bij operatieve behandeling beschadigd worden en een gedeeltelijke gevoelsstoornis geven. Een niet veel voorkomende complicatie in de handchirurgie is dystrofie. De symptomen bestaan uit een combinatie van pijn, zwelling, verkleuring en stijfheid van de vingers die optreedt na de operatieve behandeling. De afwijking dient vroegtijdig behandeld te worden om functiestoornissen te voorkomen.

Na een handoperatie kan het noodzakelijk zijn dat de nabehandeling wordt gecombineerd met fysiotherapie en/of revalidatie. Het zal U duidelijk zijn dat de herstelfase na een operatie aan de hand variabel is en niet precies te voorspellen.

In het bovenstaande hebben wij geprobeerd U in te lichten over de operatie. Een dergelijke beschrijving kan echter nooit volledig zijn en ook kunt U geen garantie uit bovenstaande ontlenen betreffende resultaten. Esthetische en Plastische Chirurgie is géén exacte wetenschap. Garantie op de resultaten of op een ongestoord beloop kunnen wij U nimmer geven. Complicaties kunnen altijd optreden, zoals b.v. narcose-problemen, trombosebeen, infectie, bloeduitstorting, weefselversterf, gevoelloze huid, etc. Absolute symmetrie bij dubbelzijdige operaties is niet te garanderen. Soms is het noodzakelijk om een aanvullende operatie uit te voeren voor het verkrijgen van een goed eindresultaat. Deze aanvullende operatie kan extra kosten met zich meebrengen die of door Uw verzekering vergoed moeten worden of door U zelf.

Wij behandelen U naar beste kunnen en mocht U nog vragen hebben: maakt U dan wederom een afspraak op de poli Plastische Chirurgie. Wij zijn gaarne bereid om al Uw vragen te beantwoorden.