Zenuwbeklemming in de pols (Carpaaltunnelsyndroom)

De carpale tunnel bevindt zich ter hoogte van de overgang van de onderarm naar de hand. Door deze tunnel lopen negen pezen en een zenuw. De pezen, die omgeven zijn door een vlies, verzorgen de bewegingen van de pols en de vingers. De zenuw (de nervus medianus) innerveert (verzorgt) wat kleine spiertjes in de hand en verzorgt het gevoel en de tastzin van de duim en enkele vingers.

Door hierna te noemen oorzaken, kan het vlies dat om de pezen ligt (het synovium), opzwellen. Hierdoor wordt de ruimte in de tunnel kleiner en wordt de zenuw bekneld, hetgeen tintelingen, doofheid, onhandigheid en pijn kan veroorzaken.

De klachten ontstaan meestal tussen het 40ste en 60ste levensjaar en komen regelmatig aan beide handen voor. Vrouwen hebben  3x zoveel kans op deze aandoening als mannen.

Oorzaken die een rol kunnen spelen bij het krijgen van een carpaaltunnelsyndroom zijn:

• repeterende bewegingen van de pols met name als daar kracht bij nodig is
  • polsbreuk waarbij de middenhandsbeentjes verschuiven
  • hormonale veranderingen zoals voorkomt bij zwangerschap en menopauze
  • ontstekingsachtige varanderingen zoals bij reuma
  • vertraagde functie van de schildklier
  • suikerziekte

De klachten bestaan uit tintelingen en doofheid van de vingers, m.n. ’s nachts, onhandigheid van de vingers, pijnscheuten vanaf de pols in de arm omhoog. Bij kloppen op de zenuw wordt een electrisch stroompje gevoeld.

Afhankelijk van uw klachten zal de meest geschikte behandeling gekozen worden. Bij milde klachten zal vaak begonnen worden met een polsspalkje. Zijn de klachten ernstiger, dan kan men proberen de druk van de zenuw af te halen door een medicijn in de carpale tunnel te injecteren. Over het nut hiervan zijn de meningen verdeeld. Vaak ziet men dat de klachten terugkomen.

Als deze maatregelen onvoldoende helpen kan gekozen worden voor een operatie. Hierbij wordt de bindweefselband, die tussen de middenhandsbeentjes gespannen staat, doorgesneden, waardoor er weer ruimte ontstaat voor de zenuw  en de klachten zullen verdwijnen. Bij de operatie wordt een 5 cm lang sneetje in de handpalm gemaakt. Dit kan poliklinisch of in dagverpleging plaatsvinden onder plaatselijke of algehele verdoving. De klachten verdwijnen in de regel binnen een paar dagen. Ondanks dat het een relatief kleine operatie betreft, zal het een aantal weken en een enkele keer maanden duren voordat u alles weer zult kunnen doen.