Voetcorrectie (Bunion)

Bij de grote teen zit het bot vlak onder de huid. Omdat het bot soepel over het gewricht moet kunnen glijden, zit er een holte met slijmachtig vocht tussen de huisd en het gewricht, de zogenaamde slijmbeurs.

Een bunion is een pijnlijke, geïrriteerde of ontstoken zwelling aan de zijkant van de grote teen. De zwelling ontstaat door zwelling van het bot en het onderhuidse weefsel. Ook is vaak de onderhuidse slijmbeurs opgezet.

De oorzaak is bijvoorbeeld het dragen van een te smalle schoen. Dan raakt het gewricht van de grote teen bekneld en geïrriteerd. Dit kan op den duur leiden tot een chronische zwelling van  het beknelde weefsel. Er ontstaat dan een bunion en soms een blijvende kromstand van de grote teen. Voor een juiste diagnose is alleen lichamelijk onderzoek voldoende.

De behandeling begint met het dragen van breder schoeisel zonder (hoge) hak Als dit niet voldoende helpt, kan een operatie worden overwogen.

De operatie kan in dagverpleging gebeuren met algehele narcose of een ruggeprik. Bij de ruggeprik worden alleen de benen verdoofd.

Tijdens de operatie wordt een snee aan de binnenkant van de voet gemaakt, waardoor eerst de slijmbeurs wordt verwijderd. Het gewrichtskapsel wordt losgemaakt en eerst het uitstekende botstuk verwijderd. Indien er beginnende slijtage is wordt het gewricht schoongemaakt. Hierna wordt het kapsel en de huid weer gehecht.

Direct na de operatie krijgt u een verband om de voet. De eerste dagen moet u de voet goed hoog houden en liefst met krukken lopen. De eerste twee weken met lopen alleen op de hiel steunen.

Complicaties komen bij deze operatie zelden voor. Bloedingen en/of infectie kunnen optreden. Soms wordt een huidzenuwtje beschadigd waardoor een doof gevoel in de teen kan optreden. Dit is meestal van tijdelijke aard.