Neusbijholteoperatie (Endoscopische sinuschirurgie)

De neusbijholten zijn door middel van drainageopeningen verbonden met de neus. De belangrijkste zijn de kaakholten, de voorhoofdsholten en het zeefbeen. Door de drainageopeningen wordt het slijm dat in de holten wordt geproduceerd , afgevoerd naar de neus. Als deze drainage te nauw is, waarbij aanleg en slijmvlieszwelling door verkoudheid of allergie een rol kan spelen, ontstaan klachten van hoofdpijn en klachten die het gevolg zijn van  ontsteking: voortdurende verkoudheid, reuk- en smaakverlies, neusbloedingen, nasaal stemgeluid. Als deze toestand lang bestaat kunnen zich in de holten cysten en poliepen ontwikkelen. Soms worden de holten hiermee geheel opgevuld. Dit is goed te zien op een CT-scan van de schedel, welke meestal wordt gemaakt

Als medicijnen, sprays, antibiotica, anti-allergie medicatie niet voldoende helpen, kan besloten worden tot operatie: de endoscopische sinus chirurgie.

De operatie wordt uitgevoerd onder narcose in dagverpleging en duurt  20 tot 30 minuten. Voor de operatie worden wattenstroken in de neus geschoven. Deze wattenstroken zijn gedrenkt in druppels die het slijmvlies van de neus doen slinken zodat beter zicht wordt verkregen in de neus. Bij de operatie worden met behulp van een lampje op een staafje dat in de neus wordt geschoven en speciaal instrumentarium de drainage openingen verruimd. Het zeefbeen wordt deels verwijderd. De operatie is niet pijnlijk en na afloop kunt u gewoon door de neus ademen. Alleen bij kans op bloeding wordt de neus enkele dagen getamponeerd.

Hoewel de operatie in de buurt van belangrijke organen (oog, hersenen, bloedvaten) plaatsvindt, zijn complicaties uiterst zeldzaam. Het is een veilige operatie.

De resultaten van de operatie zijn goed. Ongeveer 80% van de patiënten zijn blijvend van hun klachten verlost. De overige 20% krijgt vroeg of laat opnieuw klachten.