Het rechtzetten van het neustussenschot (Septumcorrectie)

Het tussenschot verdeelt het inwendige van de neus in twee helften. De voorzijde bestaat uit kraakbeen en zorgt voor enige flexibiliteit van de uitwendige neus en de achterzijde (dieper gelegen), bestaat uit bot. Ofwel door een groeistoornis, ofwel door een ongeval, kan het tussenschot scheef in de neus gaan staan. Behalve neusverstopping kan er dan ook hoofdpijn ontstaan (gelocaliseerd in het voorhoofd of rond de ogen) of steeds terugkerende neusbijholteontstekingen. Als medicijnen zoals neussprays of antibiotica, niet helpen kan besloten worden tot een septumcorrectie.

De operatie wordt uitgevoerd onder narcose in dagverpleging en duurt  20 tot 30 minuten. Voor de operatie worden wattenstroken in de neus geschoven. Deze wattenstroken zijn gedrenkt in druppels die het slijmvlies van de neus doen slinken zodat beter zicht wordt verkregen in de neus. Bij de operatie wordt eerst het slijmvlies aan weerszijden losgemaakt van het tussenschot. Tussen de beide slijmvliesbladen wordt de correctie uitgevoerd. Na het weghalen van reepjes kraakbeen kan het septum worden verplaatst in de gewenste richting. Uitgroeisels en –steeksels worden weggenomen. Zonodig wordt (eigen) materiaal weer teruggeplaatst. Aan het eind van de operatie wordt de neus getamponeerd met kunststof tampons die drie dagen blijven zitten. De eerste nacht slaapt dit wat moeilijk maar er treedt gauw gewenning op. Complicaties zijn zeer zeldzaam. Meer dan gebruikelijk bloedverlies kan met een extra tampon worden opgelost Het resultaat van de operatie is niet volledig te voorspellen en uiteraard ook afhankelijk van de verwachtingen van de patient. Er onstaat in elk geval meer ruimte in de neus.